تغذیه در دوران بارداری

رژیم غذایی متعادل در دوران بارداری برای حفظ سلامت و تغذیه جنین بسیار مهم است. به طور کلی، زنان باردار سهم مصرف کالری خود را باید تا 340 کالری در سه ماهه دوم و 450 کالری در سه ماهه سوم افزایش دهند.

تغذیه سالم

خوردن غذاهای مختلف می تواند به شما کمک کند تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت کنید. بدن شما به پروتئین، کربوهیدرات و چربی برای انرژی نیاز دارد. منابع خوب مواد مغذی عبارتند از:

  • چربی های غیر اشباع مانند روغن زیتون و روغن کلزا، آجیل و ماهی.
  • کربوهیدرات از دانه های کامل، میوه ها، سبزیجات، حبوبات (نخود فرنگی، حبوبات و عدس) و محصولات لبنی کم چرب.
  • پروتئین هایی مانند ماهی ، مرغ بدون پوست، محصولات لبنی کم چرب و حبوبات

خوردن غذاهای سالم در دوران بارداری برای سلامتی کلی شما و سلامت کودک مفید است. شما ممکن است یک رژیم سالم داشته باشید یا ممکن است نیاز به تغییراتی برای خوردن غذاهای سالم داشته باشید.

خورن مقدار زیادی میوه و سبزیجات بسیار مهم است . اینها نه تنها مواد مغذی لازم را به شما می دهند، بلکه فیبر مورد نیاز شما را هم تامین می کنند . برنامه ریزی وعده های غذایی می تواند در اضافه کردن غذاهای سالم به رژیم غذایی تان کمک کند.

ویتامین آ

یک رژیم غذایی متعادل ویتامین آ مورد نیاز بدن شمارا برای رشد سالم کودک فراهم می نماید. مصرف بیش از اندازه ویتامین آ می تواند مشکلات مادر زادی برای نوزاد ایجاد نماید. بنابراین از مصرف خودسرانه ویتامن آ یا استفاده از مکمل های آن در طی دوران بارداری خودداری نمایید.

اسید فولیک

اسید فولیک یک ویتامین ” ب” است مصرف اسید فولیک قبل از شروع بارداری ودر طی آن احتمال داشتن نوزادی با نقایص مادر زادی را کاهش می دهد.

قبل از اینکه بارداری و یا زمانی که باردار هستید مصرف حداقل mcg)400 ) اسید فولیک در هر روزو حداقل به مدت 2تا 3 ماه ضروری است. برخی از زنان نیاز به دوزهای بالاتری دارند. با توجه به اینکه چه مقدار اسید فولیک نیاز دارید، با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

در مورد چگونگی به دست آوردن مقادیر بیشتری اسید فولیک، توصیه های دکتر را رعایت نمایید.

آهن

در دوران بارداری شما به آهن بیشتری نسبت به قبل نیاز دارید. این آهن اضافی خون بدن شما را تقویت می نماید و به رشد جفت و جنین کمک می کند. مصرف مکمل های آهن در سه ماهه اول ممکن است بیماری صبحگاهی را تشدید کند. در این صورت می توانید با پزشک خود مشورت نمایید.

اکثر زنان باردار نیاز به 16 تا 20 میلیگرم آهن از یک مکمل در روز دارند بیشتر ویتامینهای دوران بارداری شامل آهن هستند. زناني که دو قلو یا بیشتر باردار هستند ممکن است نياز به آهن بيشتري داشته باشند.

مکمل های آهن می تواند باعث ناراحتی معده و یبوست شود. مصرف آهن در هنگام خواب ناراحتی معده را کاهش می دهد. بدن شما آهن بهتری را جذب می کند وقتی با ویتامین ” سی” مصرف گردد به همین دلیل ممکن است بخواهید آهن را در طول روز مصرف کنید.

کلسیم

کلسیم برای رشد استخوان های کودک مورد نیاز است. شما می توانید کلسیم کافی در رژیم غذایی خود را با خوردن یا نوشیدن غذاهایی از گروه شیر ویا جایگزین آنها در هر روز دریافت نمایید. منابع خوب کلسیم از منابع غیر شیری عبارتند از:

  • برگ سبزیجاتی مانند کلم ، کلم بروکلی ، گیاه خردل ، اسفناج
  • ریواس
  • توفو.
  • آب پرتقال
  • ماهی کنسرو شده با استخوان (مانند ماهی آزاد و ساردین).
  • لوبیا ، عدس ، جو دوسر
  • انجیر خشک

 

نمایش بیشتر

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن